Recension
Indisk
skolvardag - En resa till Varanasi vintern 2016
INLEDNING
Filmen är
producerad av Peter Olausson med utgivningsår 2017. Dokumentärfilm ca 20 min.
PRESENTATION
Peter Olausson dokumenterar
i denna film, övergripande hur skolsystemet ser ut i Varanasi i Indien vintern 2016.
Han centrerar dokumentationen runt Smiths School. Kultur och speglingar av
Storbritanniens inflytande skildras. Kontraster framställs mot så kallad Omni-school
som är de skolor med lägre ekonomi och därav beroende av bidrag för att
fungera. Peter tar även upp lärarutbildningen genom att intervjua studenter.
Kunskap och
värdegrund är centralt i skolornas arbete i Indien vilket tas upp genom Smith Schools
Anita Day som Peter framställer främst. Hon förklarar bl. a.
genom att citerar Gandhi: ”Be the change you want to see around you”. Dessutom
presenterar hon P.A.N.C.H. En slags slogan för Smith School, P – for Preference,
A - correct Attitude, N - Neutering the correct
values, C – Compassion humanity and H – Humanity and Honesty. “All of this,
because it is important that children learn along with their studies to be good
human beings. To realize their part and responsibility, how to take their
liberty and not to misuse it. School is there to help every individual to develop
to be a good human being.” Menar
Anita Day.
Vidare benämns
kultur, värme, kyla, fester mm som inverkar på skolors öppettider i Indien.
Klyftorna mellan fattig och rik är stor och de tillsammans mellan flickor och
pojkars jämställdhet samt förbättrade lärarlöner är högaktuella frågor.
Likheter kan dock ses med Sverige i fråga om pedagogiska frågor.
Samarbetet mellan
Indien och Karlstadsuniversitet och förmånen med det som t.ex. föruttsättningar
att genomföra denna dokumentärfilm, är något som också belyses. En bra
förutsättning för nutida och framtida forskning och skolutveckling i båda
länderna.
OMDÖME
Filmen är intressant och tar upp många viktiga vinklar om Indiens skolsystem. Den skildrar ett kulturellt samhälle med heliga kor men som än dock har ny-teknologi som mobiltelefoner vilket gör att känslan av kontraster infinner sig. Barnkonventionens genomslag kan anas i skildringen och genomslaget av värdegrund kan höras i lärarstudenternas engagemang och vilja att förändra världen.
Filmen är intressant och tar upp många viktiga vinklar om Indiens skolsystem. Den skildrar ett kulturellt samhälle med heliga kor men som än dock har ny-teknologi som mobiltelefoner vilket gör att känslan av kontraster infinner sig. Barnkonventionens genomslag kan anas i skildringen och genomslaget av värdegrund kan höras i lärarstudenternas engagemang och vilja att förändra världen.
AVSLUTNING
Filmen är kort och
ger en bra överskådlig bild av Indiens skolsystem. Jag kan varmt rekommendera
den till studenter och elever som vill lära sig mer om Indien eller fördjupa
sig i möjligheterna som Karlstads Universitet erbjuder med möjlighet till
studier och/eller forskning utomlands.
Recension skriven av: Linda Johansson 21/11 – 2017
Filmen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar