söndag 19 november 2017

Mina barns utveckling och framtid...





Barn som föds före 37:e graviditetsveckan eller har födelsevikt på under 2 500 g definieras enligt WHO, världshälsoorganisationen som prematur (För tidigt födda).









Barnen delas in med hjälp av ultraljudsteknik. Indelningen efter mognadsgrad är följande:
  • För tidigt födda (graviditetsvecka 33-36)
  • Mycket för tidigt födda (graviditetsvecka 29-32)
  • Extremt förtidigt födda (före graviditetsvecka 29)
Indelningarna görs med avsikt för den aktuella akuta behandling och vårdbemötande av barnen för deras överlevnad utanför livmodern.



Adam ca två veckor efter födsel.
I Sverige är strax under 5% av barnen födda prematur. Internationellt är det en relativt låg siffra i jämförelse med Afrika och Asien vars världsdelar ligger på närmare 85%.


Adam relativt nyfödd.






















Skillnaden mellan ett fullgånget barn och extremt förtidigt födda barn är:
  • De behandlas i kuvös, med hjälpmedel i form av slangar och sladdar för att överleva.
  • Deras hud är tunn och genomskinlig och ger intrycket av att vara en för stor dress på kroppen.
  • Tillståndet är oftast sömn eller dåsighet eftersom deras energi behövs för de fysiologiska funktionerna som hjärta, lungor, tarm, mage, nervsystem m.m.
  • De gråter mindre och gällare
  • Avskärmning från sinnesintryck så som hörsel, syn, känsel, smak, och lukt. Ex. att smeka ett prematurt barn fram och tillbaka med samma motsvarighet på ett fullgånget barn kan i värsta fall leda till första graden brännskador. Ögonen har inte samma avskärmningförmåga och är inte heller helt färdigutvecklade och behöver därför skyddas. Ljudvolymen är viktig att den är låg eftersom även ljudinformationen till ett prematurt barn saknar avskärmning till samma utsräkning som ett fullgånget barn.
  • Lungornas utveckling är inte färdigt utvecklade för att vara i funktion och behöver därför extra stöd innan de kommit igång. När de gjort det är det inte ovanligt med syrgasstöd den första tiden.
  • Adam ca 1,5 månader efter födsel.
  • Isolering, bortsett från föräldrar och sjukvårdspersonal är det inga andra som till att börja med får vistas vid barnet. Infektionsrisken och virussmitta reduceras med alla medel i form av isolering av barnen. Detta för att skydda barnen så mycket som möjligt. En förkylning hos ett prematurt barn kan vara dödligt. En förkylning är något som en kropp måste reda ut själv och inte något som kan medicineras på samma sätt som en infektion. Med lungor som är knappt funktionsdugliga gör det förkylningen till ett stort hot för det prematura barnets överlevnad eftersom dess förutsättningar att reda ut det själv inte är hög.




Adam ca en månad efter födsel.
Adam ca två månader efter födsel.





Adam tre år.




Forskning har gjorts och en uppföljning av barn som är födda före den 29:e graviditetsveckan visar att 85% av barnen som är extremt för tidigt födda visar att dessa barn ligger inom ramen för en normal intelligenskvot. Dock är intelligenskvoten i regel lägre än jämnåriga. 25% av barnen har dock lika goda betyg som sina jämnåriga och 20% har bättre.












Adam tre år och Niklas två veckor efter födsel.



Olika beteendeproblem är vanliga och psykisk ohälsa uppvisas hos var tredje barn.
Vart femte av prematur födda barn koncentrationssvårigheter samt hyperaktivitetsproblem som kan uppfylla kriterierna för ADHD.








Adam tre år och Niklas ca en månad efter födsel.





Min första son Adam är född i v. 28.
Min son Niklas är född i v. 34.
















Jag och Niklas tre månader.

2013 blev jag diagnostiserad med preeklampsi (havandeskapsförgiftning) och blev omedelbart inlagd. Detta skedde i graviditetsvecka 25. Vidareföljdes av ödem (vätskefyllnad), svullnad, viktökning (onormal), lungödem (vätska i lungor), högt blodtryck m.m.
Adam förlöstes med akut kejsarsnitt i v.28. Då hade jag varit inlagd i en månad på heltid.






Konsekvens av sjukdomen blev i mitt fall, förstorad vänster hjärtkammare och rekommendation att inte skaffa fler barn. Samt kontakta vård om graviditet skulle visa sig aktuell igen.





Hjärtat har varit stabilt sedan senast observation (Den har med andra ord inte gått tillbaks men inte heller förvärrats). Under graviditeten med Niklas var kontrollerna grundliga frekventa (upp till 1 ggr/v ibland oftare).

När Niklas förlöstes med planerat kejsarsnitt hade graviditeten gått avsevärt mycket smidigare, dock var jag sjukskriven och blev det från den dagen som jag träffade läkaren med besked att jag var gravid igen. Operationen gick bra och Niklas och jag låg inskrivna på Neonatal Avd. 11 på Karlstad centralsjukhus i en månad. Återseendet av personalen sedan tiden där med Adam tre år tidigare, då vi låg inskrivna i tre månader, gav trygghet och rutiner som legat latent blev nu upprepande.








Mina pojkar är idag friska och starka.
Är de som andra barn?
Nej... de är mina barn.
Är de annorlunda på så vis att deras intelligenskvot är annorlunda gentemot andra barn?
Helt klart. Båda pojkarna tänker utanför ramarna på individuella sätt.









Min utbildning mot läraryrket och pedagogiska utveckling i form av studier, praktik och intresse för olika metoder för att bemöta och hantera barn, samt lära dem så mycket jag kan med glädje som grund är mitt sätt att skapa ett förhållningssätt och samla verktyg. Med avsikt att oavsett framtid så kan jag ge och förmedla trygghet till de barn jag kommer vara i kontakt med. Både mina egna och andras i form av elever alternativt barn jag möter. 


Detta inlägg är baserat på Philip Hwang & Björn Nilssons bok "Utvecklingspsykologi", (2011, Kultur & Natur, upplaga 3, Kap 6, ss. 123-125). Samt egna erfarenheter.





Jag kan dock inte undgå att undra...
Kommer mina barn bli klassade som problembarn?
Är mina barn stämplade att få diagnosen ADHD?
Vilken framtid väntar dem i skola, inlärning och socialt samspel?
Är det bara det ena barnet?
Eller gäller det båda?
Är allt biologiskt eller kan denna forskning påverkas i sitt resultat med inlärning, pedagogik, miljö etc.?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Knäcka läs- och skrivkoden

Att läsa svenskakursen samtidigt som ens egna barn lär sig läsa och skriva är minst sagt spännande. Föregående år var min äldsta son på ett ...