Svenska grammatik.
Jättekul och en känsla av att jag aldrig läst svenska i hela mitt liv för jag kommer inte ihåg något från egen skolgång.
Nu nalkas första testet och spänningen är stor.
Detta är ett sätt att plugga grammatik :)
Nivåskillnader:
Pragmatiska
Syntaktiska
Sematiska
Morfologiska
Fonemiska
Syntetisk VS. Analytiskt förhållningssätt
Fonologiska cirkeln, Fonologisk medvetenhet:
Objektifiera
Dubbla artikulationen
Skrivtecknens invarians
Linjeansiering
Bi-unikhet
Samverkan av grammatiska principer
Texttriangeln:
Global, övergripande nivå
Innehållsmässig (texttyp, genre)
Textens disposition
Meningsbyggnad och satshantering (Syntaktisk)
Ordval (Morfologi)
Detaljerade lokala aspekter (Fonem och grafem)
Grammatiska utvecklingskurvan:
Begränsat läsande och skrivande (lekskriva och låtsas läsa)
Grammatiska samtal (objektifiera språk, metaspråk)
Grammatiskt skrivande (Börjar skriva och ljuda, känna igen eget namn i text)
Grammatiskt läsande (Börja ljuda ord i text, knäcka läs-koden)
Utvecklat effektivt läsande (Läsa med flyt och lära sig strategi, steget utvecklas livet ut)
Utvecklat effektivt skrivande (Skriva med flyt och hitta strategier och utvecklas livet ut)
Skoldidaktisk teori:
Förförståelse
Lärare och elevplanering
Handling
Upplevelse
Reflektion
Börja om
Cirkelmodellen:
Förkunskaper
Genrekunskap och metakommunikation
Gemensam text
Självständig text
Aspekter av text:
Ideationella - innehållsliga aspekter
Textuella - Aspekter på global och lokal nivå (genre mm.)
Relationella - Aspekter mellan den som läser och den som skriver
"En text blir inte levande förrens någon börjar läsa den." (Astrid Lindgren)
Hedström, H. (2009). L som i läsa, M som i metod: om läsinlärning i förskoleklass och skola. Stockholm: Lärarförbundets förlag.
Eriksson, J., Grönvall Fransson,
C., & Johansson, A. (2017). Kreativ grammatikundervisning : från
förskoleklass till åk 6 (2:a uppl.). Ingarö: Columbus förlag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar